Grip op je eten

Herken je dit, dat je:

  • het spoor bijster bent door alle verschillende diëten en eetregels?
  • vaak onbewust dingen doet die niet goed zijn voor je gezondheid?
  • diverse pogingen hebt gedaan om gezonder te leven die onvoldoende of maar kort hebben gewerkt?
  • best een tijd anders kunt eten, maar terugvalt in je oude patroon als het dieetboek uit is, je doel is bereikt of de stok achter de deur weg is?
  • nog geen blijvende manier hebt gevonden om ongezond gedrag te veranderen?
  • niet goed weet om te gaan met verleidingen of lastige situaties?

Waarschijnlijk weet je wel WAT je anders kunt doen om gezonder te leven, maar doe je het niet of maar kort. Alleen adviezen geven, jou vertellen wat je wel en vooral niet moet eten en je een dieetlijstje geven gaan daarom niet werken. Eten = gedrag, het is iets wat we doen, elke dag steeds weer. Meestal eten we zonder er echt over na te denken, zonder er bij stil te staan. We eten op de automatische piloot, zoals we het gewend zijn en dat voelt comfortabel. En juist omdat het zo comfortabel voelt, is het zo moeilijk om het te veranderen. Je neemt je steeds weer voor om maandag echt te beginnen of misschien zelfs morgen. Maar het lukt je niet en vaak hoor ik: ‘ik krijg er maar geen grip op, ik val steeds weer terug in mijn oude gedrag.

Geef een man vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor de rest van zijn leven

Dit citaat bevestigt mijn ervaring dat het je niet gaat helpen als ik zeg WAT je wel en niet moet eten of moet doen. Maar dat het gaat om HOE je dit kunt doen. Ik vertel je dus niet wat je moet eten, geen weekmenu’s, geen recepten. Je leert wel vaardigheden om je eetgedrag te veranderen. Die je blijvend kunt gebruiken. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst en ook wanneer het moeilijk is.

Door te doen, te oefenen en te ervaren. Vergelijk het maar met hoe je hebt leren zwemmen. Je hebt leren zwemmen door het water in te springen, door het te doen en te oefenen. Niet door aan de kant te blijven staan en ernaar te kijken, erover te lezen of te horen hoe je moet zwemmen.

Traject grip op eten

Om je eetgedrag blijvend te veranderen, heb ik het traject GRIP OP ETEN ontwikkeld. Dit traject bestaat uit 6 afspraken in 3 maanden, we zien elkaar dus om de 2 weken. In deze 3 maanden ga je:

  • STILSTAAN bij wat je eetgedrag nu is, wat je nu doet en vooral waarom je dit doet;
  • kiezen WAT je wil veranderen aan je eetgedrag en waarom dit zo BELANGRIJK voor je is;
  • achterhalen wat jou BELEMMERT om je eetgedrag te veranderen;
  • vaardigheden leren HOE je je eetgedrag wel kunt veranderen.

Zodat jij GRIP krijgt op je eetgedrag én kunt doen wat belangrijk voor je is.

De kosten van het traject zijn €350, waarvan ongeveer €200 gedeclareerd kan worden bij je zorgverzekeraar. Het kost jou dus €150 . Naast dat we 6 keer één op één met elkaar aan de slag gaan, mag je tussentijds bij vragen altijd mailen.

Denk je dat dit traject wat voor jou is en jou zou kunnen helpen? Neem dan contact op voor meer informatie info@dietistenpraktijkanjavis.nl