Grip op je eten

Grip op buikvet

Heb jij overgewicht met vooral vet op je buik? Ben je vaak moe en futloos? Heb je trek en steeds zin in eten, vooral in zoetigheid? En lukt het je niet om af te vallen of houd je het niet vol? Maak dan eens een afspraak. Het kan zijn dat het je met een andere manier van eten en met een andere productkeuze wel gaat lukken.

Grip op Diabetes 2

Is bij jou diabetes 2 vastgesteld dan kun je met je voeding veel doen om weer goede bloedsuikers te krijgen. Door anders te eten, kun je het gebruik van medicijnen uitstellen en soms voorkomen. Of, je kunt minderen of zelfs stoppen met het gebruik van tabletten en insuline. Echt de moeite waard dus om eens naar je eetgewoonten te kijken. 

Grip op je eetgedrag

Alleen adviezen geven en jou vertellen wat je wel en niet moet eten, werkt vaak onvoldoende om je eetgedrag duurzaam te veranderen. Misschien herken je dit? Je komt ’s avonds thuis van je werk, je hebt je jas nog niet uit of je loopt naar de kast en pakt een handje chips. Of je zit met je gezin aan tafel, je hebt voldoende gegeten, maar er zitten nog wat restjes in de pan. Je vindt het zonde om weg te gooien dus je eet ze op. Iedere morgen neem je je voor dit niet meer te doen, maar het lukt je maar niet. De manier waarop wij met ons eten omgaan noemen we eetgedrag. Eetgedrag is super moeilijk te veranderen. We leven op de automatische piloot. We doen dingen veelal onbewust zonder dat we het altijd door hebben. Denk maar aan de dingen die je vandaag hebt gedaan. Over veel dingen hoefde je niet eens na te denken terwijl je ze deed. En leven op de automatische piloot voelt ook nog eens heel erg comfortabel. We doen graag dingen op een bepaalde manier, zoals je ze gewend bent en dat geldt ook voor eten. We eten graag wat we gewend zijn te eten. Een dieet of advies volgen vraagt je om van de automatische piloot af te gaan en dat is voor ons mensen, extreem moeilijk! En als het ons lukt om tijdelijk ons gedrag te veranderen omdat we bijvoorbeeld ‘een stok achter de deur hebben’ dan houden we het zeker niet altijd vol. Of wat gebeurt er als de spreekwoordelijke ‘stok’ is verdwenen? En daar hoeven niet eens vervelende situaties voor nodig te zijn. We vallen terug en doen hetzelfde als voorheen.. Dit is de reden dat ik ervoor kies om je te begeleiden met ACT (Acceptance and Commitment Training). Met ACT ga jij vaardigheden leren waardoor je minder op de automatische piloot gaat leven. Je leert stil te staan en te kiezen op basis van wat jij persoonlijk belangrijk vindt. Waarom wil je afvallen, aankomen of anders met eten omgaan? Waarom is dat belangrijk voor jou? We gaan kijken naar je gedragspatronen en je leert vaardigheden om wellicht andere keuzes te maken en daadwerkelijk te komen tot duurzame gedragsverandering en daarmee veranderingen in je eetpatroon. Samen bekijken we of en in welke mate je stil gaat staan bij de omgang met negatieve gedachten en emoties. Want het valt niet mee om dingen anders te doen. Vervelende gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat we ons rot voelen waardoor het moeilijk wordt om te kiezen voor wat we belangrijk vinden en we weer terug schieten in onze automatische piloot, dus oud gedrag. Je leert met ACT om op een andere manier om te gaan met moeilijke gedachten of regels die je voor jezelf hanteert. Dat gebeurt niet door je vervelende gedachten te bestrijden met positieve gedachten. Je kunt namelijk nog zo hard proberen om te relativeren of jezelf te overtuigen dat je positief moet blijven of dat anderen het veel zwaarder hebben, maar wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dat op de langere termijn zeker niet altijd werkt! En waarschijnlijk heb je zelf die ervaring ook wel. Met ACT leer je te accepteren wat je niet kunt veranderen. Je leert om problemen en moeilijkheden te erkennen voor wat ze zijn zonder dat je er steeds tegen blijft ‘vechten’. Kortom, je leert vaardigheden om het leven op de automatische piloot te doorbreken zodat je bewuster gaat leven. Je leert om keuzes te maken en doelen te stellen die je dichter bij brengen bij wat je echt belangrijk vindt! En je leert vaardigheden die je kunt inzetten om beter om te gaan en open te staan voor ongemak wat jou in dit proces kan belemmeren